Sağlıklı Beslenme Sağlıklı beslenmek için gerekenler, diyet ve diyet ile ilgili paylaşımlar.


Glikojen Nedir? Beslenme, Kilo Verme ve Spordaki Rolü

Sağlıklı beslenmek için gerekenler, diyet ve diyet ile ilgili paylaşımlar.


Kullanıcı Etiket Listesi

Alt 1 hafta önce   #1
 Asrevya - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Kaydolma Tarihi: 01 Haziran 2018
Mesajlar: 3,184
Konular: 1767
Alınan Beğeni: 1461
Verilen Beğeni: 1427
Seslenildi:: 55 Mesaj
Etiketlendi: 9 Konu
Tecrübe Puanı: 25
Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.Asrevya ilgi çekmeye başlıyor.
@Asrevya
Standart Glikojen Nedir? Beslenme, Kilo Verme ve Spordaki Rolü

Glikojen Nedir? Beslenme, Kilo Verme ve Spordaki Rolü


Vücudumuz enerjiye ihtiyaç duyduğunda, glikojen depolarından faydalanır. Yediğiniz gıdalardaki glikozdan yapılan moleküller, esas olarak karaciğerinizde ve kaslarınızda depolanır. Bu depolama alanlarından vücudunuz, enerji gerektirdiğinde glikojeni hızlı bir şekilde harekete geçirebilir.

Neler yediğiniz, ne sıklıkta yediğiniz ve efor seviyenizin tümü vücudunuzun glikojeni nasıl depolayacağı ve kullanacağını etkiler. Düşük karbonhidratlı ve ketojenik diyetlerin yanı sıra yoğun egzersiz, glikojen depolarını tüketerek vücudun enerji için yağ yakmasına neden olur.

Glikojen üretimi ve depolanması
Yediğimiz karbonhidratların büyük bölümü, temel enerji kaynağımız olan glikoza dönüştürülür. Vücut yakıta ihtiyaç duymadığında, glikoz molekülleri, bir glikojen molekülü oluşturan 8 ila 12 glikoz ünitesinin zincirlerinde birbirine bağlanır.

Bu süreç için ana tetikleyici insülindir. Karbonhidratlı bir öğün yediğinizde kan şekeri seviyeniz bu tepki olarak yükselir. Artan glikoz, pankreasın, vücudun enerji için kandan glikoz almasına yardımcı olan bir hormon olan insülin üretmesini sağlar.

İnsülin, karaciğer hücrelerinden, glikoz zincirlerini birbirine bağlayan bir enzim olan glikojen sentaz üretmesini ister. Glikoz ve insülin fazla olduğu her an, glikojen molekülleri karaciğere, kaslara ve hatta yağ hücrelerine depolanmak için iletilecektir.

Glikojen, karaciğerin toplam ağırlığının yüzde 6'sını oluşturur. Çok daha azı kaslarda depolanır (sadece yüzde 1 ila 2), bu nedenle yoğun egzersiz sırasında enerji büyük bir hızla tükenir.

Bu hücrelerde depolanan glikojen oranı, ne kadar aktif olduğunuza, dinlenirken ne kadar enerji yaktığınıza ve yediğiniz yemeğin türüne bağlı olarak değişebilir. Kasta depolanan glikojen esas olarak kasların kendisi tarafından kullanılırken, karaciğerde depolananlar vücutta – özellikle de beyin ve omurilikte yer alır.

Glikojen, karbonhidrat metabolizması ve kandaki glukoz kontrolünde önemli olan glukagon hormonu ile karıştırılmamalıdır.

Vücudunuz glikojeni nasıl kullanır?
Hemen her an, kanınızda yaklaşık 4 gram glikoz vardır. Bu miktar düşmeye başladığında – yemek yemediğiniz ya da spor sırasında glikoz yaktığınız için – insülin seviyesi de düşecektir.
Bu gerçekleştiğinde, glikojen fosforilaz denilen bir enzim vücuda glikoz aktarmak için glikojeni parçalamaya başlar. Sonraki 8 ila 12 saat boyunca, karaciğer glikojeninden türetilen glikoz vücudun ana enerji kaynağı haline gelir.

Beyniniz dinlendiğiniz dönemde vücuttaki kan şekerinin yarısından fazlasını tüketir. Ortalama bir gün boyunca, beyninizin glikoza olan ihtiyacı vücudunuzun enerji ihtiyacının yaklaşık yüzde 20'sini oluşturur.

Glikojen ve diyet
Ne yediğiniz ve ne kadar yürüdüğünüz, glikojen üretimini etkiler. Bu etkiler, özellikle glikoz sentezinde birincil kaynağın – karbonhidratın – aniden kısıtlandığı düşük karbonhidratlı bir diyeti uyguluyorsanız hissedilecektir. Düşük karbonhidratlı bir diyet başladığında, vücudunuzun glikojen depoları ciddi şekilde boşalabilir ve yorgunluk ve zihinsel donukluk belirtileri yaşayabilirsiniz.(1) Vücudunuz glikojen depolarını yeniden regüle ederek yenilemeye başladığında, bu semptomlar azalmaya başlayacaktır.

Ek olarak, diyet döneminin ilk günlerindeki kilo kaybı glikojen depoları üzerinde de aynı etkiye sahiptir. İlk başta, kilonuzda hızlı bir düşüş yaşayabilirsiniz. Fakat bir süre sonra kilonuz platonuz olabilir ve hatta muhtemelen daha da artabilir. Bu fenomen kısmen su olan glikojenin yapısından kaynaklanmaktadır. Yani, bu moleküllerdeki su, glikozun ağırlığının üç ila dört katıdır.

Bu nedenle, diyetin başlangıcında glikojenin hızlı tükenmesi sudan gelen ağırlığın azalmasını tetikler. Zamanla, glikojen depoları yenilenir ve verilen su ağırlığı geri dönmeye başlar. Bu gerçekleştiğinde kilo kaybınız bir platoya takılabilir veya çok yavaşlayabilir.

Başlangıçta elde edilen kilo kazancı yağdan değil, sudan kaynaklıdır ve sadece geçicidir. Kısa süreli plato etki yaşasanız da yağ kaybının devam etmesi mümkündür.

Glikojen ve egzersiz
Vücut, glikojen olarak yaklaşık 2.000 kalori glikoz depolayabilir. Birkaç saat içinde bu kadar fazla kalori yakan dayanıklılık sporcuları var ve depolanan glikoz miktarı bir sorun yaşatabilir. Bu sporcular glikojen bittiğinde, performansları çok acılı bir şekilde sonlanır. Bu durum genellikle bisiklet sporcularında yaşanır ve literatürde "Hitting the wall (Duvara çarpmak)" olarak bilinir.

Eğer yorucu bir egzersiz programınız varsa, performansın azalmasını önlemek için dayanıklılık sporcularının yararlanabileceği çeşitli stratejiler vardır.

Karbonhidrat yüklemesi: Bazı sporcular dayanıklılık idmanlarından önce aşırı miktarda karbonhidrat tüketirler. Ekstra karbonhidrat yeterli miktarda enerji sağlasa da, aşırı sıvı tutma ve sindirim sorunlarına yol açabileceğinden, yöntem büyük ölçüde gözden düşmüştür.

Glikoz jelleri: Kan şekeri seviyesini yükseltmek için bir dayanıklılık çalışmasında önceden veya ihtiyaç hissedildiğinde glikojen içeren enerji jelleri tüketilebilir.
Düşük karbonhidratlı ketojenik diyet: Yağsız ve düşük karbonhidrat içeren bir diyete başlamak vücudunuzu keto-adaptative bir duruma getirebilir. Bu durumda, vücudunuz enerji için depolanan yağa ulaşmaya başlar ve enerji kaynağı olarak glikozdan daha az yararlanır.


Kaynak: 2ladd




Kullanıcı Kişisel İmzası
Hayatın Kalbine Yürü!
Asrevya isimli Üye şimdilik offline konumundadır  

HAKKIMIZDA
Yazılım: vBulletin® - Sürüm: 3.8.4
Yazılımın telif hakkı sahibi: Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

ForumAilesi, lisanslı yazılım kullanmaktadır.


YASAL UYARI

ForumAilesi.Com, içerik sağlayıcı bir forum sitesidir. İnternet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ve bu yayınlar yoluyla işlenen suçlarla mücadele edilmesi hakkındaki 5651 sayılı kanunun, içerik sağlayıcılar hakkındaki hükümleri düzenlediği dördüncü maddesi uyarınca; içerik sağlayıcı, internet ortamında kullanıma sunduğu her türlü içerikten sorumludur. Ancak aynı maddenin ikinci fıkrasına göre, içerik sağlayıcı, bağlantı sağladığı başkasına ait içerikten sorumlu değildir. Dolayısıyla her katılımcımız yaptığı paylaşımlardan, kendi yazdığı yorumdan fiilen sorumludur.
İçerik sağlayıcı niteliğini haiz forum sitemiz üzerinde, hukuka aykırı gördüğünüz içeriklerin bildirimlerini iletişim bağlantısından bizlere iletirseniz en geç iki (2) iş günü içerisinde hukuk birimimizce gerekli inceleme, gerekiyorsa işlem ve tarafınıza dönüş yapılacaktır.
Yapılan paylaşımların ve paylaşımlara yazılan yorumların IP kayıtları teknik ekibimizce tutulmakta olup, yasa ihlâlleri hakkında makul şüphenin oluşması durumunda bu veriler kolluk makamlarıyla paylaşılacaktır.
Sitemap
1, 246, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 226, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 171, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 252, 247, 248, 249, 250, 251, 253, 254, 256, 255, 257, 258, 259, 260, 261,